Calon Anugerah Skrin TV3 2010 - Cerekarama Taubat Nasuha

Bagi menyemarakkan lagi Anugerah Skrin 2010, TV3 bakal menayangkan semula sebahagian daripada telefilem yang tercalon ke Anugerah Skrin 2010. Ia akan disiarkan setiap Ahad, jam 9.00 malam – 11.00 malam mulai 24 Oktober 2010 hingga 19 Disember 2010.

TELEFILEM ANUGERAH SKRIN 2010

Ahad, 24.10.10 – Taubat Nasuha
Ahad, 31.10.10 – Bagaikan Sumayyah
Ahad, 7.11.10 – Sebelum Akhirat
Ahad, 14.11.10 – Miah Oh Miah
Ahad, 21.11.10 – Masyitah
Ahad, 28.11.10 – Dalil Cinta
Ahad, 5.12.010 – Lillahi Ta’ala (pencalonan dari TV9)
Ahad, 19.12.10 – Kepok Dan Nisan (pencalonan dari TV9)

Sinopsis kesemua cerekarama di atas boleh baca kat sini


Sinopsis Cerekarama Taubat Nasuha 

Hasil perkahwinan Syamizi dan Laila mereka dikurniakan 3 cahayamata iaitu Aimin 11 tahun, Aiman 8 tahun dan Amirul 4 tahun. Laila sekarang sedang mengandung anak empat dan usia kandungannya 4 bulan.

Ketiga-tiga anak Syamizi begitu nakal pada pandangan Syamizi. Ini kerana Syamizi adalah seorang ayah yang cepat panas baran akibat tuntutan dan didikan hidup dari arwah ayahnya yang merupakan seorang tentera.
Akibat dari itu, cara dia menegur dan mendidik anak-anaknya sama seperti arwah ayahnya yang garang dan bengis serta berdisplin. Pantang sahaja sedikit silap anak, mesti rotan atau sepakan singgah di muka anak itu. Laila sudah puas mengingatkan dan menasihatkan suaminya, namun tidak diendahkan oleh Syamizi, malah ada kalanya Laila juga menjadi sasaran baran Syamizi.

Bagi anak-anak pula setiap kali kemunculan ayahnya di rumah membuatkan mereka sedikit gementar namun tidak menghalang mereka bergurau senda dan bermain bersama. Keriuhan sebegini menjadi satu gangguan kepada Syamizi. Kesabaran Laila cukup tinggi memandangkan sebagai seorang isteri, dia sedar syurga itu di telapak kaki suami. Apa yang berlaku di dalam keluarga Syamizi itu disedari oleh mertuanya Haji Osman, yang tidak suka mencampuri urusan rumahtangga anak menantunya. Namun setiap kali kalau anak menantu dan cucunya pulang ke kampung pasti akan dinasihati atau paling tidak akan diberikan buku panduan rumahtangga atau kitab-kitab untuk rujukan mereka sekeluarga. Masa terus berlalu.

Kandungan Laila juga semakin hari semakin membesar. Begitu juga dengan Syamizi semakin menjadi-jadi barannya. Syamizi lebih selesa dan seronok bila dia bersama kawan-kawannya di pejabat tapi sebaik sahaja dia menjejak kaki di halaman rumah, sikapnya mula berubah. Tawa ria kini berganti maki hamun. Anak-anak pula semakin nakal. Disinilah kemarahan Syamizi memuncak bila dia menghantukkan kepala anak-anak itu. Sehingga pagi itu menjadi suram dalam keceriaan anak-anaknya untuk ke sekolah. Bukan itu sahaja, Laila juga sudah putus harap melihat tingkah laku suaminya.

Satu hari, Laila pulang selepas menjemput anak-anak balik dari sekolah. Ketika masuk ke dalam rumah, 3 lelaki telah merompak mereka. Perompak-perompak itu telah membunuh kesemua anak-anak dan Laila. Bermula pagi itu juga Syamizi mengalami kesalan yang panjang sehingga mengganggu emosi dan jiwanya, kehidupan dan kerjayanya. Dia lebih banyak termenung dan mengimbas keceriaan anak-anaknya. Tiada hilai ketawa dan senda gurau anak-anak. Yang tinggal hanya kenangan. Sesungguhnya jauh di sudut hati Syamizi amat kesal dengan sikapnya dan menyedari semua itu selepas mereka yang tersayang pergi buat selama-lamanya.

Pelakon-pelakon Cerekarama Taubat Nasuha
Sheila Rusly, Fauzi Nawawi, Datuk Jalaluddin Hassan, Sheila Mambo, Naim Daniel, Haikal Raihan dan Aliff Ikqmal

Sumber gambar : Kak Ina KL
Sumber sinopsis : Budiey

p/s : Meleleh air mata tengok cerekarama nie . Versi cerpen 'Kalau tak suka , pulangkan' 
pon ada kalau nak baca tapi ending dia lain sikit .. sobbss sobbbss 

0 pemimpi:

Post a Comment

Terima kasih kerana memberikan saya satu mesej mimpi (n____n)